کد خبر: 3416 |
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶ |
پ

سرکنسول ایران در پاکستان روز دوشنبه گفت که ایران و پاکستان به دنبال راه هایی برای تکمیل پروژه خط لوله گاز بین دو کشور هستند که مدت ها به تاخیر افتاده است.

به گزارش خبر سیاسی به نقل از نیو عرب، حسن نوریان، سرکنسول ایران در پاکستان، روز دوشنبه گفت، ایران و پاکستان به دنبال راه‌هایی برای تکمیل پروژه خط لوله گاز بین دو کشور هستند که مدت‌ها به تاخیر افتاده است.

او به خبرنگاران در شهر جنوبی کراچی گفت: «ما عزم سیاسی پاکستان برای تکمیل این پروژه را می بینیم.

این کشورها در سال ۲۰۱۰ قراردادی را برای ساخت خط لوله از میدان گازی جنوب فارس ایران به استان‌های بلوچستان و سند پاکستان امضا کردند، اما کار بر روی بخش پاکستان به دلیل ترس از تحریم‌های آمریکا متوقف شده است .

این خط لوله ۱۹۰۰ کیلومتری (۱۱۸۰ مایلی) قرار بود ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد فوت مکعب در روز گاز طبیعی را به مدت ۲۵ سال تامین کند تا نیازهای انرژی در حال افزایش پاکستان را تامین کند.

تهران می گوید دو میلیارد دلار برای ساخت خط لوله در خاک خود سرمایه گذاری کرده است. پاکستان اما، ساخت و ساز را آغاز نکرد و دلیل آن را تحریم های بین المللی علیه ایران عنوان کرد.

 

 تمدید ۱۰ ساله برای ساخت خط لوله کرد که در سپتامبر سال جاری منقضی می شود. ناظران صنعت گفته اند که ایران می تواند پاکستان را به دادگاه بین المللی بکشاند.

در مواجهه با اقدامات قانونی احتمالی، دولت موقت پاکستان در سال جاری اجازه داد تا طرح های ساخت یک بخش ۸۰ کیلومتری از خط لوله را آغاز کند.

در ماه مارس، اسلام آباد گفت که به دنبال معافیت از تحریم های آمریکا برای این خط لوله است. با این حال، ایالات متحده اعلام کرد که از این پروژه حمایت نمی کند و در مورد خطر تحریم ها در تجارت با تهران هشدار داد.

 تحت محدودیت های بین المللی قرار نگرفته است و دو کشور در حال گفتگو در مورد این موضوع هستند.

وی به سوالی در مورد احتمال اقدام ایران برای اقدام قانونی علیه پاکستان در صورت عدم تکمیل خط لوله در سال جاری پاسخی نداد.

پاکستان که مصرف کنندگان خانگی و صنعتی آن برای گرمایش و انرژی به گاز طبیعی متکی هستند، به شدت به گاز ارزان قیمت نیاز دارد که ذخایر خود به سرعت در حال کاهش است و معاملات LNG باعث گران شدن منابع در میان تورم بالا شده است.

بر اساس بررسی آماری انرژی جهانی بریتیش پترولیوم، ایران پس از روسیه دومین ذخایر گازی جهان را دارد، اما تحریم‌های غرب، آشفتگی‌های سیاسی و تاخیر در ساخت و ساز، توسعه این کشور را به عنوان صادرکننده کند کرده است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 0