کد خبر: 3412 |
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۱ |
پ

با به رسمیت شناختن فلسطین از سوی نروژ، اسپانیا و ایرلند، شتاب جهانی برای تشکیل کشور فلسطین رشد می کند و اجماع دیرینه غرب را زیر پا می می گذارند.

جنگ وحشیانه و بی امان اسرائیل علیه غزه که توسط بسیاری از گروه های حقوق بشر، سازمان های غیردولتی و دولت ها  به عنوان یک نسل کشی توصیف شده است ، تلاش جهانی برای به رسمیت شناختن فلسطین  به عنوان یک کشور مستقل را احیا کرده است.

نروژ، اسپانیا و ایرلند روز سه‌شنبه آخرین کشورهایی بودند که کشور فلسطین را به رسمیت شناختند و این دیدگاه دیرینه قدرت‌های غربی مبنی بر اینکه فلسطینی‌ها تنها می‌توانند به عنوان بخشی از مذاکرات صلح با اسرائیل به عنوان کشوری دست یابند، شکستند.

این اقدام سه کشور اروپایی، که خشم اسرائیل را برانگیخته است، بدان معناست که اکنون ۱۴۵ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل، کشور فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

آنها شامل اکثر کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا می شوند، اما نه ایالات متحده، کانادا، بیشتر اروپای غربی، استرالیا، ژاپن یا کره جنوبی.

در ماه آوریل، ایالات متحده از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا از تلاش فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل جلوگیری کند.

۱۹۸۸: عرفات اعلام دولت کرد

در ۱۵ نوامبر ۱۹۸۸، در جریان اولین انتفاضه یا قیام فلسطین، یاسر عرفات رهبر فلسطین به طور یکجانبه کشور مستقل فلسطین را به پایتختی بیت المقدس اعلام کرد.

وی این اعلامیه را در الجزیره و در نشست شورای ملی فلسطینی تبعیدی اعلام کرد که راه حل دو کشوری را به عنوان یک هدف پذیرفت که کشورهای مستقل اسرائیلی و فلسطینی در کنار هم وجود داشته باشند.

دقایقی بعد، الجزایر اولین کشوری بود که به طور رسمی کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

در عرض چند هفته، ده‌ها کشور دیگر، از جمله بیشتر کشورهای عربی، هند، ترکیه، بیشتر آفریقا و چندین کشور اروپای مرکزی و شرقی از این روند پیروی کردند.

موج بعدی به رسمیت شناختن در اواخر سال ۲۰۱۰ و اوایل سال ۲۰۱۱ و در زمان بحران در روند صلح خاورمیانه صورت گرفت.

کشورهای آمریکای جنوبی از جمله آرژانتین، برزیل و شیلی به درخواست‌های فلسطینی‌ها برای حمایت از خواست دولت‌شان پاسخ دادند.

این اقدام در واکنش به تصمیم اسرائیل برای پایان دادن به ممنوعیت موقت شهرک سازی یهودیان در کرانه باختری اشغالی صورت گرفت.

در سال ۲۰۱۱، در حالی که مذاکرات صلح به بن بست رسیده بود، فلسطینی ها کمپین عضویت کامل در سازمان ملل برای تشکیل کشور فلسطین را به پیش بردند.

این تلاش با شکست مواجه شد، اما در اقدامی پیشگامانه در ۳۱ اکتبر همان سال، آژانس فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو رای به پذیرش فلسطینی ها به عنوان یک عضو کامل داد.

در پاسخ، اسرائیل و ایالات متحده تأمین مالی این نهاد را به حالت تعلیق درآوردند. آنها در سال ۲۰۱۸ از یونسکو خارج شدند، اگرچه ایالات متحده سال گذشته دوباره به این سازمان پیوست.

در نوامبر ۲۰۱۲، پرچم فلسطین برای اولین بار در سازمان ملل متحد در نیویورک پس از رای اکثریت مجمع عمومی مبنی بر ارتقای وضعیت فلسطینی ها به “کشور ناظر غیرعضو” برافراشته شد.

سه سال بعد، دادگاه کیفری بین‌المللی نیز فلسطین را به عنوان یک دولت پذیرفت.

۲۰۱۱-۲۰۱۲: به رسمیت شناختن سازمان ملل

 

۲۰۱۴: سوئد برای اولین بار در غرب اروپا

در سال ۲۰۱۴، سوئد که دارای یک جامعه بزرگ فلسطینی است، اولین عضو اتحادیه اروپا در غرب اروپا شد که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت.

این اقدام به دنبال ماه‌ها درگیری تقریباً روزانه در قدس شرقی که توسط اسرائیل ضمیمه شده بود، صورت گرفت.

کشور فلسطین قبلاً توسط شش کشور اروپایی دیگر – بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و رومانی به رسمیت شناخته شده بود. 

تهاجم بی امان اسرائیل به غزه که دست کم ۳۶۰۵۰ کشته برجای گذاشت – ۷۰ درصد آنها زن و کودک بودند – حمایت اروپا از تشکیل کشور فلسطین را افزایش داده است.

پس از ماه‌ها هشدار، نروژ، اسپانیا و ایرلند در روز سه‌شنبه بالاخره این گام را برداشتند و پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، آن را «عدالت تاریخی» توصیف کرد.

مالتا و اسلوونی نیز “آمادگی” خود را برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین در زمانی که “شرایط مناسب باشد” ابراز کرده اند.

استرالیا نیز احتمال حمایت از کشور فلسطین را مطرح کرده است و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور نیز گفته است که این سوال دیگر “یک تابو برای فرانسه” نیست، در حالی که اصرار دارد که باید در “لحظه مناسب” انجام شود.

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید