کد خبر: 4128 |
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۰ |
پ

خبر سیاسی ایران: انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴با تایید صلاحیت محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی به همراه ۴کاندیدای دیگر برگزار شد.

به گزارش خبر سیاسی ایران، ۱۹سال پیش و در جریان نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی جز تأیید شدگان نهایی بودند.

آنها به اتفاق مرحوم هاشمی رفسنجانی، کروبی، محسن مهرعلیزاده و مصطفی معین دور اول انتخابات را برگزار کردند.

آن زمان و پس از برگزاری انتخابات و با تجمیع آرای ایرانیان داخل و خارج نتایج انتخابات دور اول ریاست جمهوری دوره نهم نشان می‌دهد که هاشمی رفسنجانی با ۶٫۱۶ میلیون نفر معادل (۲۱ درصد آرا) نفر اول، احمدی‌نژاد با ۵٫۷۱ میلیون نفر (۱۹٫۵ درصد) نفر دوم بوده و پس از وی کروبی با ۵٫۰۷ میلیون نفر (۱۷٫۳ درصد)، معین با ۴٫۰۸ میلیون نفر (۱۳٫۹ درصد)، قالیباف با ۴٫۰۷ میلیون نفر (۱۳٫۸ درصد)، لاریجانی با ۱٫۷۴ میلیون نفر (۵٫۹ درصد) و محسن مهرعلیزاده با ۱٫۲۹ میلیون نفر (۴٫۴ درصد) به ترتیب در رتبه بعدی قرار گرفتند. تعداد آرای باطله نیز ۱٫۲ میلیون معادل ۴٫۲ درصد کل آرا بوده‌است. پراکندگی آرا و محبوبیت کاندیداها در نقاط مختلف کشور از تنوع قابل توجهی برخوردار است. بر اساس نتایج مرحله اول هاشمی و احمدی‌نژاد به مرحله دوم راه یافتند و در نهایت این احمدی نژاد بود که توانست برنده میدان رقابت از مرحوم هاشمی رفسنجانی باشد.

حال پس از گذشت ۱۹سال از آن ایام، مجددا این سه نفر در صورت عبور از فیلتر شورای نگهبان قرار است با یکدیگر به رقابت بپردازند.

احتمال احراز صلاحیت احمدی نژاد پس از رد صلاحیت در دو دوره پیایی تا حدی دور از انتظار است اما به نظر می رسد  حضور قالیباف و لاریجانی محتمل خواهد بود.

باید منتظر مهلت قانونی بررسی احراز صلاحیت ها و اعلام کاندیداهای قطعی از سوی شورای نگهبان ماند.

 

 

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 0