کد خبر: 4724 |
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۴۱ |
پ

خبر سیاسی ایران: آنچه این روزها در کنار رقابت حقیقی کاندیداها در میدان انتخابات در فضای‌مجازی به چشم می‌آید، تلاش جریان‌های سیاسی برای جهت‌دهی به رفتار انتخاباتی جامعه است.

به گزارش خبر سیاسی ایران، روزنامه همشهری نوشت: حامیان هرکدام از کاندیداها با انتشار نظرسنجی‌های انجام شده در فضای‌مجازی و مصادره به مطلوب نتایج آن، تلاش می‌کنند اینگونه القا کنند که کاندیدای مطلوب‌شان در صدر انتخاب بخش زیادی از جامعه قرار دارد؛ این درحالی‌است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهترین حالت، چنین نظرسنجی‌هایی تنها بازتاب‌دهنده نظرات بخش کوچکی از حامیان آن کاندیدای موردنظر است و به‌هیچ‌عنوان قابل تعمیم به فضای‌کلی جامعه نیست.

درواقع نمی‌توان چنین نظرسنجی‌هایی را بازتاب‌دهنده نظر و گرایش قاطبه جامعه دانست.

نظرسنجی‌های مجازی قابل‌اعتماد است؟

باتوجه به داغ شدن تنور نظرسنجی‌های انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی، آنچه بیش از پیش ذهن افکارعمومی را دراین حوزه مشغول کرده‌، میزان قابل اعتماد بودن نظرسنجی‌های مجازی است. اگرچه برخی معتقدند چنانچه ابزار نظرسنجی آنلاین مناسب باشد، نتایج آن می‌تواند قابل اعتماد باشد، اما طیف وسیعی از کارشناسان حوزه ارتباطات بر این اعتقادند که نظرسنجی‌های مجازی را نمی‌توان بازتاب‌دهنده آرای کلیت جامعه دانست. «عدم‌وجود امکان بلوک‌بندی و انتخاب دقیق نمونه»، «دسترسی نداشتن بخش‌های قابل‌توجهی از جامعه به شبکه اجتماعی هدف نظرسنجی»، «تأثیر بدافزارها در نتیجه‌ نظرسنجی»، «امکان ثبت‌نظر تکراری در برخی پلتفرم‌ها»، «عدم‌وجود تکثر سیاسی در جامعه هدف یک صفحه برگزار‌کننده نظرسنجی‌ در فضای‌مجازی»، «امکان سوگیری مخاطب با دیدن نتیجه نظرسنجی» و… ازجمله دلایلی است که برخی کارشناسان برای غیرقابل اعتماد بودن نظرسنجی‌های مجازی انتخاباتی بر می‌شمارند.

رویکردمحوری ضدانقلاب

در شرایطی که فضای سیاسی کشور کاملا حال‌وهوای انتخاباتی به‌خود گرفته‌ و آغاز تبلیغات کاندیداها، شور و نشاط ویژه‌ای به جامعه بخشیده‌است، معاندان در شبکه‌های اجتماعی، رویکرد سرد نشان دادن فضای انتخاباتی کشور و بی‌میل بودن مردم برای حضور در پای صندوق‌های رأی در روز ۸تیرماه را دنبال می‌کنند؛ رویکردی که انتشار نتایج نظرسنجی‌های مجازی، مهم‌ترین ابزار پیگیری چنین راهبردی به‌حساب می‌آید. این رویکرد در گذشته نیز مسبوق به سابقه بوده‌است؛ در جریان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای‌اسلامی نیز شاهد بودیم که رسانه‌های ضدانقلاب خارج‌نشین با انتشار نتایج نظرسنجی‌های مجازی، تلاش می‌کردند اینگونه القا کنند که زیر ۲۰درصد از جامعه در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما  انتشار نتایج انتخابات ۱۱اسفندماه۱۴۰۲ شکست سنگینی را برای ضدانقلاب رقم زد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید