کد خبر: 7152 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۳۹ |
پ

پایگاه خبر سیاسی ایران: با انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهوری ایران، گمانه‌زنی‌ها درباره رویکرد دستگاه دیپلماسی ایران افزایش یافته است. گروهی بر این باورند که امروز غرب فرصت دارد تا سیاست های اشتباه خود را جبران کرده و راه را برای توافقی منطقی با ایران هموار سازد.

مسعود پزشکیان جراح قلب و وزیر پیشین بهداشت، در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی چهره محافظه کار را شکست داد. پزشکیان در طول مناظره های انتخاباتی ضمن اشاره به برخی از مشکلات در داخل، در عرصه بین الملل بر تعامل با غرب جهت کاهش تحریم ها تمرکز داشت، همین مقوله گمانه زنی ها در باب رویکرد دستگاه دیپلماسی دولت چهاردم را افزایش داده است.

توپ در زمین غرب

در همین راستا  پل آر. پیلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا با انتشار یادداشتی در نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت مدعی است که رئیس جمهور ایران یک مرکز قدرت است و قادر است طیف وسیعی از سیاست ها را تحت تاثیر قرار دهد. از همین رو می توان گفت که جهت گیری های روسای جمهور گذشته ایران، خواه محافظه کار یا اصلاح طلب موجب شده تا سیاست خارجی ایران در بازه های زمانی مختلف به شکلی متفاوت تعریف شوند. پیلار در ادامه یادداشت خود مدعی شد، مهم‌ترین محصول تعامل ایران با غرب در سال‌های اخیر -حصول  برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ۲۰۱۵ یا همان توافق هسته‌ای ایران – در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، چهره میانه رو است. در دوران ریاست روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وقت ایران زمینه را برای تحقق این توافق ذیل سیاست های کل ساختار سیاسی ایران هموار کرد.

پیلار در ادامه آورده، امروز توپ در زمین غرب و به ویژه ایالات متحده قرار دارد. حال این غرب است که باید در باب چگونگی ضربه زدن به این توپ با لحاظ کردن سیاست های موفق و یا شکست خورده پیشین تصمیم گیری کند. در طول سه سال (۲۰۱۵-۲۰۱۸) که برجام اجرایی شد، ایالات متحده و غرب به هدف ادعایی خود که همانا توقف پیشرفت در برنامه هسته ای ایران در ازای برداشته شدن تحریم ها، دست یافت. اما از می ۲۰۱۸، زمانی که دونالد ترامپ به شکلی یکجانبه از این توافق خارج شد، سیاست فشار حداکثری ایالات متحده در ارتباط با ایران شکست خورد.تهران با رهایی از محدودیت هایتعریف شده در  برجام، برنامه هسته ای خود را به حدی سرعت بخشیده که (به ادعای نویسنده)در صورت انتخاب، تنها چند روز یا چند هفته تا ساختن مواد شکافت پذیر و عبور از آستانه گریز هسته ای فاصله دارد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :کرامت سلیمی

      اقای پزشکیان برای اینکه تنها نباشید کافیست به نظرات مردم معمولی هم توجه کنید و برای شنیدن پیام انها وقت بگذارید وبه پیامهای مهم پاسخ دهید.

      شما دیگه برای ۴ سال دیگر مردم را درگیر بازی دروغین و کثیف برجام نکنید.

      شما خودتان به خوبی می دانید که برجام یک موضوع واقعی نیست بلکه یک بازی سیاسی بین دولتها برای باور دادن سلاح هسته ایست.

      برجام در واقع ادامه پروژ ه باوردهی سلاح هسته ای به ملتها( برده ها ) و ایجاد رعب و وحشت در دل انها می باشد .

      گلوبالیستها برای باور دادن سلاح خیالی هسته ای به ملتها حدود هفتاد سال با پروژه جنگ سرد دنیا را هدایت و مهندسی کردند و حدود ۱۰ سال است که با پروژه برجام ان را ادامه دادند.

      برجام هیچگاه یک موضوع واقعی نبوده است و فقط یک بازی کثیف  سیاسی برای فریب ملتها و باور دادن سلاح هسته ای و ایجاد ترس در انها بوده است.

      دلیل کش امدن مذاکرات برجام هم همین است که پایان برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح هسته ای. و نباید این مذاکرات پایان یابد.

      گره برجام فقط حیثیت و آبروی کشورهای به ظاهر ابرقدرت است.

      برجام یک بازی سیاسیست و تا کشورهای به ظاهر ابرقدرت نخواهند خاتمه نخواهد یافت.

      می بینید که بایدن رییس جمهور امریکا گفت برجام مرده اما نمی تواند رسما مرگ برجام را اعلام کند.

      زیرا اعلام مرگ برجام یعنی اعتراف به اینکه سلاح هسته ای وجود خارجی ندارد و ۸۰ سال ملتها را از یک سلاح خیالی و موهومی ترسانده اند.  سلاحی که فقط در داستانهای تخیلی وجود دارد.

      سلاح هسته ای در واقع همان آقا گرگه دوران کودکی ماست و فقط برای ترساندن ملتها(برده ها) مطرح می شود.

      همچنین سازمان انرژی اتمی ایران و سایت خبری اسپوتنیک روسیه ، مقاله دروغ بودن سلاح هسته ای و خیالی بودن ان را منتشر کرده اند.