کد خبر: 7165 |
تاریخ انتشار : ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۸:۵۱ |
پ

پایگاه خبر سیاسی ایران: مسعود پزشکیان، نهمین رئیس‌جمهوری ایران از مدرک فوق تخصص پزشکی برخوردار است. تحصیلات او و تسلطش بر چند زبان، باعث شده ادعایی درباره او منتشر شود: «او باسوادترین رئیس‌جمهوری دنیاست!» در ویدیوی بالا این جمله مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است.

بررسی میزان سواد و دانش روسای جمهوری، امری نسبتا پیچیده است. اینکه آن‌ها مدارک تحصیلی خود را از چه دانشگاه‌هایی دریافت کرده‌اند می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه اثرگذار باشد.

علاوه بر آن، برخی از روسای جمهوری، مدارکی افتخاری دریافت کرده‌اند. برای مثال، چندین دکترای افتخاری دارند و این مدارک الزاما نمی‌تواند سطح علمی آن‌ها را نشان دهد.

از طرف دیگر، عمدتا دیپلمات‌ها و سیاستمداران در رشته‌هایی نظیر علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، فلسفه و نظایر این‌ها تحصیل کرده‌اند. به ندرت می‌توان کسی را که در زمینه پزشکی تخصص یا فوق‌تخصص دریافت کرده، مورد ارزیابی قرار داد و هم‌تراز با کسانی بررسی کرد که مدرک دکترای غیرپزشکی دارند.

به عبارت ساده‌تر، برابر کردنِ مدارک بالایی نظیر دکترای غیرپزشکی با فوق‌تخصص پزشکی، قدری پیچیده و دشوار است و نتیجه‌گیری از آن هم می‌تواند با سوگیری همراه باشد.

درباره زبان هم، بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده دیپلمات‌های برجسته جهان به چندین زبان اشراف و تسلط کافی دارند و همین تسلط زبانی به آن‌ها کمک می‌کند در عرصه بین‌المللی ارتباطات موفق‌تری برقرار کنند و به دیپلمات موفق‌تری تبدیل شوند. به این ترتیب، تسلط به چندین زبان در دنیای سیاست و از جمله میان روسای جمهوری، امری رایج در دنیا محسوب می‌شود.

در ویدیوی بالا، ادعای مربوط به میزان سواد مسعود پزشکیان، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید