کد خبر: 7903 |
تاریخ انتشار : ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۱ |
پ

پایگاه خبر سیاسی ایران، به نظر می رسد مردم در حوزه بهداشت و درمان و مقوله سلامت انتظارات گسترده و ویژه ای از دولت چهاردهم دارند، دولتی که در رأس آن همزمان یک سیاستمدار کارکشته و یک جراح قلب حضور دارد کسی که سابقه فعالیت در این وزارتخانه بخش مهمی از کارنامه او محسوب می شود. ج

به گزارش پایگاه خبر سیاسی ایران، با پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری، فرآیند انتخاب و معرفی گزینه های مورد نظر  جهت معرفی به مجلس شورای اسلامی بعنوان وزرای کابینه دولت در حال پیگیری و برگزاری است.

بر اساس تمهیداتی که ستاد مسعود پزشکیان فراهم آورده، پروسه انتخاب نامزدهای نهایی تصدی پست های وزارتی دولت چهاردهم از طریق  جلسات  کارگروه های تخصصی که به همین منظور طراحی و مشغول به فعالیت شده اند خواهد بود.

چرا انتخاب وزیر بهداشت مهم ترین انتخاب دولت پزشکیان خواهد بود؟ 

به نظر می رسد انتخاب وزیر بهداشت یکی از شاخصه های مؤثر در تحلیل و بررسی تفکرات حاکم بر دولت پزشکیان از سوی کارشناسان و مردم خواهد بود چرا که رئیس جمهور منتخب، خود، سابقه حضور در وزارت بهداشت را در کارنامه داشته و علاوه بر آن  در زندگی شخصی و اجتماعی اش  در کنار  حضور در مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده، پزشک متخصص جراح قلب نیز می باشد، به همین دلیل انتظار می رود نگاه ویژه تری نسبت به مقوله بهداشت و درمان داشته و اهتمام جدی تری در حل و فصل مشکلات پیش روی  جامعه بزرگ سلامت از خود نشان دهد.

در چند روز گذشته جلسات کارگروه انتخاب وزیر بهداشت دولت چهاردهم برگزار و در نهایت چندین گزینه شاخص به لیست نهایی راه یافته تا از میان آنها در نهایت، رئیس جمهور یک نفر را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند.

در ادامه به معرفی اجمالی این گزینه ها خواهیم پرداخت.

۱)محمدرضا ظفرقندی 

در میان اسامی مطرح شده محمدرضا ظفرقندی ۶۶ساله که به مدت سه سال ریاست سازمان نظام پزشکی ایران را بر عهده داشته یکی از گزینه های مهم به شمار می رود.

ظفرقندی فوق تخقق جراحی عروق و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران است.

به نظر می رسد ظفرقندی بعنوان یک گزینه اصلاح طلب شناخته شده  از شانس چندانی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مجلس دوازدهم برخوردار نیست و شرایط سنی او نیز با آنچه که معیارهای مورد نظر دولت پزشکیان است مغایر است و همین موضوع می تواند وی را از رسیدن به گزینه نهایی پزشکیان تا حدودی دور سازد.

 

۲) سیدرضا رئیس کرمی

او ریاست  کمیته سلامت ستاد رییس جمهور منتخب را بر عهده دارد و حالا یکی از نامزدهای نهایی وزارت بهداشت و درمان به شمار می رود.

رئیس کرمی، عضویت در  هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، طبابت در رشته  فوق تخصصی روماتولوژی کودکان، معاونت بهداشت جمعیت هلال احمر و ریاست  دانشگاه علوم پزشکی قم را در کارنامه خود دارد و باید دید با این سوابق می تواند در وهله ی اول اعتماد پزشکیان را جلب نماید یا خیر!؟

 

۳)محمدرضا واعظ مهدوی

واعظ مهدوی نیز که از او بعنوان یکی دیگر از گزینه های تصدی وزارت بهداشت یاد می شود علیرغم برخورداری از رزومه قابل توجه به مانند ظفرقندی۶۶ساله است و به نظر می رسد او نیز به همین دلیل ممکن است نتواند یکی از استانداردهای مد نظر دولت چهاردهم  که جوانگرایی است را پاس کند.

واعظ مهدوی دکتری تخصصی فیزیولوژی و  استاد دانشگاه شاهد است. از وی بعنوان یکی از  نظریه پردازان حوزه  اقتصاد سلامت نیز یاد می شود.

۴)انوشیروان محسنی بندپی

گزینه جدی دیگر وزارت بهداشت و درمان چهاردهم هم علیرغم برخورداری از یک رزومه پر بار ۶۸ساله است و این در حالیست که به نظر می رسد بعید است پزشکیان سکان هدایت یکی از حساس ترین وزارتخانه های خود را که می تواند شاخص تعریف کیفیت مدیریت دولت وی باشد را به کسی بسپارد که در پایان دولت از مرز ۷۲سالگی عبور کند.

انوشیروان محسنی بندپی  استاندار سابق تهران در بین سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، سرپرست پیشین وزارت کار و رفاه اجتماعی و سرپرست پیشین سازمان تأمین اجتماعی نیز می باشد.

ریاست سازمان بهزیستی و معاونت وزارت بهداشت در دوران هاشمی و مدیرعاملی سازمان بیمه سلامت نیزبخش دیگری از سوابق محسنی بندپی به شمار می رود.

۵)محمد رئیس زاده

رئیس زاده جوان ترین گزینه لیست به شمار می رود، او فوق تخصص جراحی عروق و ۴۹ساله است  و در حال حاضر رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور است.

رئیس زاده پیش از رسیدن به ریاست سازمان نظام پزشکی، ریاست دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله را برعهده داشت.

عضویت در فرهنگستان علوم پزشکی، معاونت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹)، ریاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور (از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸)، معاونت آموزشی و ریاست دانشکده پزشکی و مدیریت گروه آموزشی جراحی دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (از سال ۱۳۹۶ تا کنون) از جمله مشاغل آموزشی و پژوهشی او بوده‌است.

شهرت رئیس زاده به خاطر صراحت لهجه و نظرهای تأمل برانگیزش در حوزه سلامت و درمان است.

ا
وی  بارها در مورد افزایش مهاجرت پزشکان پس از اعتراضات ۱۴۰۱ ایران هشدار داده است.
رئیس زاده معتقد جامعه پزشکی به درجه‌ای رسیده که می‌تواند بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد و دیگر نیازی به اعزام هیچ بیماری به خارج از کشور نداریم اما همزمان با این رشد، موضوع تأمین هزینه‌های درمان برای مردم رشد نکرده‌است و دغدغه تأمین هزینه برای مثلاً یک عمل جراحی برای برخی کمرشکن است.

از دیگر اظهار نظرهای جالب رئیس زاده می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
قاچاق آرد را می‌بینند، قاچاق پزشک را نمی‌بینند.
عرضه گرفتن مالیات ندارید پزشکان را تخریب نکنید.
از ورود افراد غیرمتخصص به طب سنتی جلوگیری شود.
برخی بیماران به دلیل شرایط اقتصادی درمان را رها می‌کنند.
آمار مهاجرت پزشکان جوسازی و دروغ نیست.
تبعات عقبگرد ۴۰ ساله پزشکی/ مجبور می‌شویم پزشک وارد کنیم.
با ورود ارگان‌ها به صنعت داروسازی مخالفیم.

۶)قاسم جان بابایی 

جان بابایی ۵۵ ساله یکی دیگر از گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت بهداشت دولت چهاردهم است

وی فوق تخصص خون و انکولوژی بالغین و معاون درمان وزارت بهداشت در دولت دوازدهم نیز بوده است.

۷)ایرج حریرچی

حریرچی ۵۸ساله نیز یکی دیگر از گزینه های مطرح برای معرفی شده است.

حریرچی تا پیش از این قائم مقام وزیر بهداشت در دولت یازدهم و معاون کل وزارت بهداشت در دولت دوازدهم و  عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و جراح سرطان پستان است.

بر اساس آنچه سیدرضا رئیس کرمی،رییس کمیته سلامت ستاد رییس جمهور منتخب در جلسه اخیر شورای عالی نظام پزشکی عنوان داشته، معرفی گزینه های پیشنهادی وزارت بهداشت دولت چهاردهم به شورای مرکزی روز یکشنبه سی و یکم تیرماه صورت خواهد پذیرفت و باید دید از میان این افراد چه کسی بعنوان گزینه هایی جهت معرفی به مجلس شورای اسلامی انتخاب خواهد شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید