کد خبر: 8128 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲ |
پ

پایگاه خبر سیاسی ایران؛ به نظر می رسد رئیس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر بهداشت و درمان می بایست به دنبال فردی باشد که علاوه بر برخورداری از تجارب کافی مدیریتی و تخصص های لازم،از مقبولیت در جامعه پزشکی و روحیه تعاملی نیز بی بهره نباشد. 

به گزارش پایگاه خبر سیاسی ایران؛بازار گمانه زنی ها در خصوص انتخاب و معرفی گزینه های حضور در کابینه دولت چهاردهم داغ است.

اما در مقام مقایسه، تنور کارگروه انتخاب سکاندار وزارت بهداشت و درمان یکی از داغ ترین ها به شمار می رود چرا که رئیس جمهور منتخب در دوران رقابت های انتخاباتی به واسطه سابقه حضور در این وزارتخانه و رشته تخصصی اش به حل معضلات و مشکلات حوزه سلامت و بهداشت تأکید فراوانی داشت و قاعدتا وزارت بهداشت و درمان تبدیل به شاخص میزان توانمندی عملکرد دولت خواهدشد با این تفاسیر قصد داریم تا پیرامون برخی گزینه های احتمالی با شما صحبت کنیم.

خروجی کارگروه تعیین گزینه های وزارت بهداشت و درمان پس از برگزاری جلسات متعدد به یک لیست متشکل از چند چهره  شاخص رسید، که یکی از این افراد دکتر ایرج حریرچی است.

ایرج حریرچی کیست؟ 

حریرچی همشهری مسعود پزشکیان و متولد ۱۳۴۵ در تبریز است، او از سال ۱۳۹۲ تا پایان دولت روحانی به‌عنوان معاون کل، قائم مقام و سخنگوی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی مشغول به فعالیت بود.حریرچی همچنین عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران نیز می باشد.

حریرچی و کرونای دموکرات:

نگاهی به ابتلای معاون وزیر بهداشت دولت روحانی به کووید-۱۹

دکتر  حریرچی، معاون وزیر بهداشت دولت روحانی ، در بحران شیوع کروناویروس در کشور، مسئولیت ستاد ملی مبارزه با این ویروس را بر عهده گرفت.

اما طعنه تلخ سرنوشت آن بود که حریرچی خود چند روز پس از قبول این مسئولیت، به کووید-۱۹ مبتلا شد.

خبر ابتلای حریرچی  با انتشار یک پیام ویدئویی از سوی او در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد.

حریرچی در این ویدئو با لحنی آرام ، ضمن تأیید ابتلای خود به کرونا، گفت:

“مراقب خودتان باشید؛ این ویروس، ویروس دموکراتی است، فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد و ممکن است تعدادی را مبتلا کند. درمان مؤثر برای آن داریم و حواستان به خودتان باشد و مراقب دکترها و پرستارها هم باشید که با جانفشانی خدمت می‌کنند. کارهایم را تلفنی دنبال می‌کنم و امیدوارم ظرف چند روز آینده که علائمم برطرف شد، دوباره برگردم و خدمتگزاری را به شما ادامه دهم.”

ابتلای حریرچی به کرونا، بازتاب‌های متعددی در داخل و خارج از ایران داشت.

برخی رسانه‌ها این اتفاق را نمادی از ناکارآمدی و سوءمدیریت در مقابله با کرونا در ایران دانستند.اما حامیان حریرچی، ابتلای او را نشانه‌ای از تلاش و فداکاری او در خط مقدم مبارزه با این ویروس قلمداد کردند.

چرا ایرج حریرچی در دوران تصدی دبیری ستاد ملی مبارزه با کرونا کارنامه موفقی از خود برجای نگذاشت؟

عملکرد  حریرچی  در سمت رئیس ستاد ملی  مبارزه با کرونا  با انتقاداتی همراه بود و بسیاری معتقدند که او در مهار این ویروس و مدیریت بحران کرونا در ایران ناکام بود.

دلایل متعددی برای  ناکامی ایرج حریرچی  می‌توان برشمرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود:

۱. فقدان برنامه‌ریزی جامع: به نظر می‌رسد که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت مدیریت حریرچی، از یک برنامه‌ریزی جامع و مدون برای مقابله با این ویروس برخوردار نبود.

۲. تناقض‌گویی‌ها و عدم شفافیت: در طول دوران مسئولیت حریرچی، شاهد تناقض‌گویی‌های متعددی از سوی مسئولان در مورد آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا بودیم.

۳. کمبود تجهیزات و امکانات: در زمان شیوع کرونا، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با کمبود شدید تجهیزات و امکانات از جمله تخت‌های بستری، دستگاه‌های تنفس مصنوعی و کیت‌های تشخیصی روبرو بودند.

۴. ناکارآمدی در قرنطینه و غربالگری: ستاد ملی مبارزه با کرونا در قرنطینه کردن افراد مبتلا و غربالگری عمومی جمعیت ناکام بود.

۵. عدم همکاری بین دستگاهی: در دوران مسئولیت حریرچی، شاهد عدم همکاری کافی بین دستگاه‌های مختلف در امر مبارزه با کرونا بودیم.

۶. بی‌اعتمادی عمومی: در طول دوران شیوع کرونا، شاهد بی‌اعتمادی عمومی به آمار و اطلاعات ارائه شده توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا بودیم.

۷. فقدان آموزش‌های عمومی: ستاد ملی مبارزه با کرونا در زمینه آموزش‌های عمومی و ترویج فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضعیف عمل کرد.

۸. عدم استفاده از ظرفیت‌های علمی: به نظر می‌رسد که ستاد ملی مبارزه با کرونا از ظرفیت‌های علمی و تخصصی کشور به طور کامل استفاده نکرد.

۹. تمرکز بر قرنطینه به جای پیشگیری: ستاد ملی مبارزه با کرونا بیشتر بر قرنطینه و محدودیت‌ها تمرکز کرد تا پیشگیری و آموزش.

۱۰. ناکارآمدی در امر واکسیناسیون: ستاد ملی مبارزه با کرونا در امر واکسیناسیون عمومی با تاخیر و ناکارآمدی مواجه بود.

مجموعه این عوامل دست به دست هم داد تا حریرچی در رأس ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا  نتواند  کارنامه موفقی از خود بر جای بگذارد. 

البته لازم به ذکر است که برخی دیگر معتقدند که حریرچی در شرایطی دشوار و با کمبود منابع، تمام تلاش خود را برای مهار کرونا به کار گرفت.

اما به طور کلی، عملکرد حریرچی در دوران تصدی دبیری ستاد ملی مبارزه با کرونا با انتقادات زیادی همراه بود و بسیاری معتقدند که او در این سمت ناکام بود.

چرا دکتر ایرج حریرچی نمی‌تواند یک گزینه مناسب برای وزارت بهداشت و درمان باشد؟

دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت و درمان در دولت روحانی ، در طول سال‌های اخیر به عنوان یکی از چهره‌های شناخته‌شده در حوزه سلامت شناخته شده است. با این حال، برخی معتقدند که او گزینه مناسبی برای تصدی وزارت بهداشت و درمان  در دولت پزشکیان نیست.

دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که به تنها دو دلیل از بین  آنها بسنده و  در ادامه اشاره می‌شود:

 سابقه عملکرد: عملکرد حریرچی در دوران مسئولیت‌های مختلف، به خصوص در زمان شیوع کرونا، با انتقاداتی همراه بوده است و همین موضوع می تواند اصلی ترین دلیل برای عبور از وی باشد.

 فقدان برنامه جامع و ایجاد تحول:

  حریرچی به مدت هشت سال در وزارت بهداشت و درمان بعنوان قائم مقام وزیر و  معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت داشته است و قاعدتاً فرصت و زمینه کافی برای بروز استعدادها و توانمندی های وی در ایجاد تغییرات مثبت و بروزرسانی های شاخص برای وی فراهم بوده و به همین خاطر سپردن مجدد سکان این وزارتخانه به حریرچی نمی تواند منشأ آن تحولی باشد که مردم از پزشکیان توقع دارند. 

به نظر می رسد رئیس جمهور منتخب برای انتخاب وزیر بهداشت و درمان می بایست به دنبال فردی باشد که علاوه بر برخورداری از تجارب کافی مدیریتی و تخصص های لازم،از مقبولیت در جامعه پزشکی و روحیه تعاملی نیز بی بهره نباشد.

علی ایحال مجموعه این عوامل دست به دست هم می‌دهد تا دکتر ایرج حریرچی را به گزینه‌ای نامناسب برای تصدی وزارت بهداشت و درمان تبدیل کند.

البته لازم به ذکر است که این فقط نظرات برخی از افراد است و ممکن است افراد دیگر نظرات متفاوتی داشته باشند.

در نهایت، انتخاب وزیر بهداشت و درمان بر عهده رئیس جمهور و مجلس شورای اسلامی است و باید منتظر ماند و دید که چه کسی برای این سمت مهم انتخاب خواهد شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید