پایگاه خبر سیاسی ایران: انتخاب رئیس بنیاد شهید، به عنوان یکی از نهادهای مهم و تاثیرگذار در کشور، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به مشکلات و چالشهای پیش روی این نهاد، انتخاب فردی شایسته و متخصص برای هدایت آن، میتواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت جامعه ایثارگری و بهرهبرداری بهینه از منابع و داراییهای بنیاد داشته باشد.
“برای انتخاب فردی مناسب جهت ریاست بنیاد شهید، ابتدا باید به این پرسش کلیدی پاسخ داد: بنیاد شهید به چه نوع مدیری نیاز دارد؟
به گفته بسیاری از کارشناسان، فردی که بتواند این مسئولیت خطیر را بر عهده گیرد، میبایست ویژگیهای زیر را دارا باشد:
- ارتباط خانوادگی با شهدا و جانبازان: داشتن چنین ارتباطی، درک عمیقتری از نیازها و مطالبات این جامعه را به همراه میآورد.
- جوان و باتجربه: ترکیب جوانی و تجربه، نوآوری و پویایی را در کنار شناخت عمیق از مسائل بنیاد شهید تضمین میکند.
- تحصیلات عالی مرتبط: داشتن تحصیلات مرتبط با مدیریت، اقتصاد یا حوزههای مرتبط، برای اداره یک سازمان پیچیده مانند بنیاد شهید ضروری است.
- خلاقیت و نوآوری: توانایی ارائه راهکارهای جدید و خلاقانه برای بهبود عملکرد بنیاد شهید و رفع چالشهای موجود.
- توانمندیهای مالی و مدیریتی: داشتن دانش و تجربه در حوزه مدیریت مالی و توانایی اداره و توسعه بنگاههای اقتصادی.
- انعطافپذیری و ریسکپذیری: آمادگی برای تغییر و پذیرش ریسکهای محاسبهشده برای دستیابی به اهداف بلندمدت.
- همسو بودن با سیاستهای دولت: حرکت در راستای سیاستها و برنامههای دولت، برای هماهنگی و بهرهوری بیشتر سازمان ضروری است.
اما واقعیت این است که در سالهای گذشته، عملکرد رؤسای بنیاد شهید در حوزه اقتصادی، مطابق با پتانسیلهای این نهاد نبوده است. بنیاد شهید با داراییهای قابل توجه و زیرمجموعههای قدرتمند، میتواند نقش بسیار مؤثری در اقتصاد کشور ایفا کند.
“برای روشنتر شدن اهمیت اقتصادی بنیاد شهید، نگاهی گذرا به فرصتها و توانمندیهای اقتصادی این نهاد خواهیم داشت.
سازمان اقتصادی بنیاد شهید
در سال ۱۳۶۷، سازمان اقتصادی بنیاد شهید با هدف مدیریت و اداره شرکتهای مختلف تأسیس شد. این سازمان در حال حاضر مسئولیت حدود ۱۸۰ شرکت فعال در حوزههای صنعتی، تجاری، ساختمانی و کشاورزی را بر عهده دارد.
بانک دی
بانک دی یکی از مهم ترین زیرمجموعه های بنیاد شهید با داراییهای قابلتوجهی که دارد، پتانسیل بالایی برای بهبود عملکرد و کسب سودآوری دارد. با اتخاذ تدابیر مناسب و تغییر رویکرد مدیریتی، میتوان از این پتانسیل به بهترین نحو استفاده کرد و بانک دی را به یکی از بانکهای موفق و پایدار کشور تبدیل کرد.
بانک ایران زمین
بانک ایران زمین، حاصل ارتقای یک مؤسسه مالی و اعتباری است که از سال ۱۳۸۹ به صورت یک بانک مستقل فعالیت میکند. سهام عمده این بانک متعلق به بنیاد شهید است و در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله میشود. با شبکه گستردهای از ۳۳۱ شعبه، بانک ایران زمین نقش مهمی در ارائه خدمات مالی به جامعه ایثارگری و سایر مشتریان ایفا میکند.
سازمان اقتصادی کوثر
سازمان اقتصادی کوثر و زیرمجموعههای آن همچون مجتمعهای فرهنگی سیاحتی کوثر، از سازمانهای اقتصادی وابسته به بنیاد شهید است، که در سال ۱۳۷۲ برای بهرهبرداری و توسعه فضاهای فرهنگی، سیاحتی، تفریحی و ورزشی متعلق به بنیاد، ایجاد شد. این سازمان دارای اردوگاههای تفریحی، مهمانسرا، هتل، مجتمع فرهنگی، سینما و چاپخانه است و در بخش اقتصادی نیز مدیریت بالغ بر ۱۹۰ شرکت و مؤسسه تجاری را برعهده دارد.
اهمیت استراتژیک بنیاد شهید در اقتصاد کشور
با توجه به داراییهای قابل توجه و شبکه گستردهای از شرکتها و بانکها، بنیاد شهید میتواند نقش محوری در اقتصاد کشور ایفا کند. این نهاد با بهرهگیری از این ظرفیتها، قادر است به اهداف زیر دست یابد:
- توسعه اقتصادی: سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصاد و ایجاد اشتغال پایدار.
- حمایت از جامعه ایثارگری: ارائه خدمات مالی و اعتباری ویژه به جامعه ایثارگری و بهبود وضعیت اقتصادی آنها.
- افزایش درآمدهای پایدار: کسب درآمدهای پایدار از طریق فعالیتهای اقتصادی و استفاده از آن برای تحقق اهداف بنیاد.
- تأثیرگذاری بر سیاستهای اقتصادی: به عنوان یک بازیگر مهم اقتصادی، بنیاد شهید میتواند در شکلدهی سیاستهای اقتصادی کشور نقش ایفا کند.
چالشها و فرصتها
با وجود پتانسیلهای فراوان، بنیاد شهید با چالشهایی نیز مواجه است که نیازمند توجه جدی است. برخی از این چالشها عبارتند از:
- کاهش بازدهی برخی از شرکتها: برخی از شرکتهای تابعه بنیاد شهید با مشکلاتی مانند کاهش بازدهی و عدم بهرهوری مواجه هستند.
- کاهش ارزش داراییها: تغییرات بازار و عوامل اقتصادی ممکن است بر ارزش داراییهای بنیاد شهید تأثیرگذار باشد.
- کمبود نیروی انسانی متخصص: نیاز به جذب و تربیت نیروی انسانی متخصص برای مدیریت و توسعه فعالیتهای اقتصادی بنیاد.
بنیاد شهید با داراییهای قابل توجه و شبکه گستردهای از شرکتها و بانکها، میتواند نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور ایفا کند. با توجه به اهمیت این نهاد، دولت باید با حمایت از بنیاد شهید و ایجاد بستر مناسب برای فعالیتهای اقتصادی آن، به تحقق اهداف بلندمدت این نهاد کمک کند.
مطرح کردن اهمیت مدیریت کارآمد در بنیاد شهید و انتقاد از گرایش به انتخاب چهرههای سیاسی به جای متخصصان اقتصادی، تحلیل دقیقی از وضعیت موجود است. دلایل این نگرانی به شرح زیر قابل توجیه است:
- اهمیت اقتصادی بنیاد شهید: همانطور که اشاره شد، بنیاد شهید دارای داراییهای بسیار ارزشمندی است که با مدیریت صحیح میتوانند به منبع درآمد پایدار و توسعهای تبدیل شوند.
- عدم تخصص در مدیریت اقتصادی: انتخاب افرادی که تخصص کافی در حوزه اقتصاد و مدیریت ندارند، میتواند منجر به اتخاذ تصمیمات اشتباه و از دست رفتن فرصتهای سرمایهگذاری شود.
- تکرار تجربههای ناموفق: انتخاب چهرههای سیاسی به جای متخصصان اقتصادی در گذشته نیز نتایج مطلوبی نداشته و نشان داده است که این رویکرد به نفع بنیاد شهید و جامعه ایثارگری نیست.
- ضرورت استقلال اقتصادی: بنیاد شهید برای حفظ استقلال و پایداری خود، باید به سمت خودکفایی اقتصادی حرکت کند و کمتر به بودجههای دولتی متکی باشد.
پیشنهادات:
- ایجاد یک کمیته تخصصی: تشکیل یک کمیته تخصصی متشکل از کارشناسان اقتصادی، مدیریتی و حقوقی برای ارزیابی گزینههای پیشنهادی و انتخاب فردی شایسته.
- تاکید بر شایستهسالاری: اولویت قرار دادن شایستگی و تواناییهای تخصصی افراد نسبت به وابستگیهای سیاسی.
- تعیین شاخصهای ارزیابی دقیق: تدوین شاخصهای مشخص و قابل اندازهگیری برای ارزیابی عملکرد مدیران بنیاد شهید.
- شفافیت در فرایند انتخاب: برگزاری جلسات عمومی و اطلاعرسانی شفاف در مورد فرایند انتخاب مدیر جدید.
- نظارت مستمر بر عملکرد: ایجاد سازوکارهای نظارتی برای اطمینان از عملکرد صحیح مدیران بنیاد شهید.
- جذب سرمایهگذاران خصوصی: ایجاد شرایط مناسب برای جذب سرمایهگذاران خصوصی در پروژههای اقتصادی بنیاد شهید.
انتخاب مدیر جدید برای بنیاد شهید، فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای موجود و حرکت به سمت یک آینده روشنتر است. با انتخاب فردی شایسته و متخصص، میتوان از پتانسیلهای عظیم این نهاد برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و جامعه ایثارگری بهره برد.
بر اساس آنچه در رسانه ها آمده است اسامی نامزدهای نهایی ریاست بنیاد شهید، عبارتند از:
۱- احمد مازنی
احمد مازنی در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بندرگز به دنیا آمد. او روحانی، سیاستمدار و فعال سیاسی اصلاح طلب است .
در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، احمد مازنی، در لیست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۱۲۵٬۶۰۸ رأی، در رتبه بیست و پنجم تهران، وارد مجلس دهم شود. مازنی گزینه فراکسیون امید برای ریاست کمیسیون فرهنگی بود که با ۹ رای توانست به ریاست این کمیسیون برسد.
او در انتخابات مجلس یازدهم نتوانست از حوزه انتخابیه گرگان راهی مجلس شود.
احمد مازنی کارشناس ارشد مدیریت و درس خارج فقه و مدرس دانشگاه است.
او از بدو تاسیس بنیاد شهید وارد این ارگان شد و معاونت فرهنگی بنیاد شهید خراسان، مدیرکل بنیاد شهید در گرگان، مدیرکل پژوهش و تحقیقات بنیاد و معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی شد.
۲- غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی
۳- فریده اولاد قباد
فریده اولاد قباد، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی است.
مدرس دورههای ضمن خدمت فرهنگیان انجمن رهپویان آفتاب (همسران شاهد)
عضویت در کمیتههای آسیبهای اجتماعی و سلامت اداری
مدرس مراکز پیش دانشگاهی، مدیریت دبیرستانهای آموزشی و استاد دانشگاه فرهنگیان از دیگر سوابق اوست.
۴- محمد مهدی تندگویان
محمدمهدی تندگویان (زاده ۲۳ خرداد ۱۳۵۳، تهران)، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم بوده است. وی عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر در آن دوره بود. وی فرزند محمدجواد تندگویان وزیر نفت دولت محمدعلی رجایی و کارشناس حوزه بهبود زندگی شهری است.
۵- ولی اله شجاع پوریان
ولیالله شجاعپوریان (زادهٔ ۱۴ مرداد ۱۳۴۱ بهبهان) سیاستمدار، مدرس دانشگاه و روزنامهنگار ایرانی است، که در ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی بهعنوان نماینده بهبهان در مجلس حضور داشت.
وی در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عضو چهارمین دورهٔ شورای شهر تهران بود. شجاعپوریان دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران میباشد. او هماکنون مدیر مسئول روزنامه همدلی است.
وی پیشتر رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر کل دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شهید چمران اهواز بود.
شجاعپوریان از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۳ به مدت ۱ سال معاون اجرایی شورای شهر تهران بود، همچنین در شهریور ماه ۹۳ و در جریان برگزاری مجمع انتخابی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، به عوان رئیس هیئت ورزشهای همگانی تهران انتخاب شد.
وی در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ از سوی محمدعلی نجفی به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران معرفی شد.
۶- محمد جعفر ایرانی
عضو فعلی هیات مدیره بانک توسعه تعاون درتابستان سال ۱۳۵۳ در شهرخرم آباد لرستان دیده به به جهان گشود. ایشان در سال ۱۳۶۰ پدر و در سال ۱۳۶۳ مادر را درجنگ تحمیلی ازدست داد و به افتخار فرزند شهیدی نایل آمد . سال ۱۳۷۳ با قبولی در دانشگاه تهران وارد دنیای جدید علم ودانش ومتعاقب آن کار و مدیریت شد ، فعالیتهای مختلف علمی و اجتماعی باعث شد تا فردی موثر و مورد توجه گردد و با ادامه تحصیل وکسب مدارج علمی درکسوت معلمی دانشگاه منشا اثرات وثمرات مختلفی گردید.
از جمله سوابق وی می توان:
در بین گزینه های فوق چهره ارزشمند سیاستمدار متدین و مومن با اخلاص و اصلاح طلب واقعی که در حقیقت اصلاح طلب است و نه منفعت طلب از هر اصولگرایی درک بیشتر و بالاتری از پایبندی به اصول دین و انقلاب و امام دارد ، از آنجا که خود جانباز قطع عضو است و اینک جانبازان و ایثارگران بیشتر از نیاز مالی نیاز به مهرورزی شنیدن غصه های در گلو مانده خویش میتوانند به ایشان اعتماد و ایشان هم سنگ صبوری است در جامعه فلاکت بار این روزهای ایثارگران ، انسان خدا ترس دین محوری که در دو دوره پر شور مجلس شجاعانه درخشید و پس از آن مسئولیتهای مختلف اجرائی را عهده دار بوده و در هر منسبی هم پاکدستی ایشان زبانزد میباشد و مهم تر اینکه از جامعه ارزشمند مطبوعات هم بوده و روزنامه وزین همدلی از اثرات ارزشمند و مدافع اصلاحات واقعی میباشد و لذا ، انتصاب ایشان مایه امید جامعه ایثارگری برای حرکت رو به جلو در کابینه همفکر و همراهش آقای دکتر پزشکیان خواهد بود . به امید توفیق و سربلندی ایشان و پیشبرد اهداف عالیه خدمت به بازماندگان شهدا و جامعه ایثارگری این مملکت