کد خبر: 9832 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۷ |
پ

با بالاگرفتن مناقشه هسته ای ایران در سال ۱۳۸۹ دو کشور ترکیه و برزیل با دور زدن امریکا و اروپا، طرحی را به ایران ارائه می کنند که با استقبال احمدی نژاد مواجه می شود. آن طرح چه بود و غربی ها چگونه تلافی کردند؟ خبرآنلاین گزارش می دهد.

رسول سلیمی: عباس عراقچی بعد از تصفیه از هیات مذاکره کننده ایرانی در دهه هشتاد به عنوان سفیر ایران در ژاپن منصوب می شود. تمایل ژاپنی ها به ایفای نقش در صحنه مذاکرات برنامه هسته ای ایران، از همان ابتدای مأموریت عباس عراقچی، در دستور کار او قرار می گیرد و آنچنان که وی در کتاب «ایران تایشی» (انتشارات روزنامه اطلاعات» روایت می کند «در آغاز مأموریت، جزئیات مذاکرات هسته ای و گیر و گره های آن در ذهنم تازه بود و با این موضوع برخوردی فعال داشتم در ملاقات ها سخنرانی ها و مصاحبه هایم توضیحات مبسوطی درباره برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و اهداف آن برنامه از قبل از انقلاب اسلامی تاکنون، انطباق آن با موازین حقوق بین الملل و حسن نیت ایران در مذاکرات میدادم و مواضع کشور را تشریح می کردم.»

عراقچی با اشاره به تلاشش برای وارد کردن ژاپن به عنوان میانجی مورد اعتماد در مذاکرات هسته ای ایران با غرب به مذاکره جلیلی با سولانا اشاره می کند و می نویسد «در سال ۱۳۸۷ پیش از ملاقات آقایان جلیلی و سولانا، وزیر امور خارجه ژاپن با دکتر جلیلی تلفنی صحبت کرد و حتی امکان ملاقات جلیلی ـ سولانا در توکیو هم مطرح شد. چندی بعد هم طرح تبادل سوخت برای تأمین سوخت راکتور تحقیقاتی آمد که مدخلی شد برای ورود ژاپن به صحنه مذاکرات هسته ای تهران به میان طرح تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران در کشاکش مذاکرات هسته ای ایران و شش کشور در پاییز سال ۱۳۸۸، موضوع تأمین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران مطرح شد در آن سال ایران اعلام کرد که با به پایان رسیدن سوخت های خریداری شده از آرژانتین در پی تامین سوخت این راکتور است.»

این در حالی بود که همزمان غربی ها نیز درباره افزایش ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران (حدود ۳/۵ درصد) ابراز نگرانی می کردند و این ذخایر در آن زمان به حدود ۱۲۰۰ کیلو رسیده بود. آن زمان چنین گفته می شد که از هر یک تن مواد غنی شده ۳/۵ درصدی میتوان با ادامه چرخه غنی سازی تا بالای ۹۰ درصد مواد لازم برای ساخت یک بمب اتمی را به دست آورد. تلاقی این دو یعنی نیاز ایران به تأمین سوخت راکتور تهران و نگرانی غربی ها درباره ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران این ایده را پیش آورد که ایران ذخایر اورانیوم ۳/۵ درصدی خود را با سوخت غنی شده ۱۹/۷۵ در صدی برای راکتور تهران معاوضه کند.

 

ماجرای این عکس یادگاری احمدی‌نژاد/ عراقچی درباره مذاکرات هسته‌ای چه گفت؟

 

 

 

آخرین مطالب

 

    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید