کد خبر: 8749 |
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲ |
پ

خبرسیاسی:به نظر می رسد تنها راه پیشروی ایجاد تحول در بنیاد شهید کشور سپردن سکان ریاست این مجموعه به فردی است که توان ایجاد تغییر و شکوفایی در زیرمجموعه های اقتصادی که متأسفانه در رکورد به سر می برند را داشته باشد.

به گزارش خبر سیاسی ایران  کارگروه شورای راهبردی انتخاب کابینه اسامی ۱۰  نفر را برای تصدی ریاست بنیاد شهید به پزشکیان ارائه داد.

به همین بهانه گریزی می زنیم به مشکلات و معضلات مهم پیش روی این مجموعه و در نهایت یک بررسی اجمالی از گزینه های پیشنهادی  جهت تصدی پست ریاست بنیاد شهید در دولت پزشکیان خواهیم داشت.

قبل از هرچیز به این مهم می پردازیم که اساساً بنیادشهید به چه تیپ  مدیری نیاز دارد؟

از نظر بسیاری از کارشناسان، فردی شایستگی ریاست بر بنیاد شهید را دارد که از شاخصه های ذیل برخوردار باشد.

  • منتسب به خانواده  شهدا و جانبازان باشد
  • جوان و برخوردار از تجربه مفید باشد
  • تحصیلات عالیه مرتبط داشته باشد
  • خلاق و نوآور باشد
  • دارای شم و توان اقتصادی در حوزه مدیریت باشد
  • توان مدیریت وسوداورکردن بنگاههای اقتصادی بنیاد شهید را داشته باشد
  • انعطاف پذیری و ریسک پذیری عقلایی داشته باشد
  • حرکت درمسیر گفتمان دولت چهاردهم را سرلوحه خود قرار دهد.

اما آنچه که بسیار به چشم می آید این است که در دهه های اخیر  عملکرد ضعیف رؤسای بنیاد شهید در حوزه های اقتصادی مشهود و اثرگذار بوده است ، در حالی که این  بنیاد به واسطه برخورداری از زیر مجموعه های قدرتمند و شاخص  طبیعتا می بایست  از پتانسیل و بنیه اقتصادی قابل توجهی برخوردار باشد.

به همین منظور و به جهت روشن شدن بیشتر موضوع، در ادامه نگاهی  خواهیم انداخت به فرصت ها و  توانمندی های اقتصادی فعال در ساختار بنیاد شهید کشور، تا ضرورت نگاه ویژه دولت  به این حوزه عیان تر گردد:

سازمان اقتصادی بنیاد شهید
در سال ۱۳۶۷ در پی تغییراتی در واحد امور اقتصادی، سازمان اقتصادی بنیاد شهید انقلاب اسلامی تشکیل شد. این سازمان عهده‌دار مدیریت و اداره حدود ۱۸۰ شرکت فعال در زمینه‌های صنعتی، تجاری، ساختمانی و کشاورزی است.

بانک ایران زمین
بانک ایران زمین، در اسفند ۱۳۸۹ در پی ارتقای ساختار مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین به بانک تأسیس شد. سهام این بانک در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد و هم‌اکنون اکثریت سهام آن متعلق به بنیاد شهید و امور ایثارگران است. شعبه مرکزی بانک ایران زمین در شهر تهران قرار دارد. این بانک هم‌اکنون مالک شبکه‌ای از ۳۳۱ شعبه است.

شرکت سرمایه‌گذاری شاهد
شرکت سرمایه‌گذاری شاهد، در سال ۱۳۶۴ به منظور کمک به تأمین آتیه اقتصادی فرزندان جان‌باختگان جنگ ایران و عراق، به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شد. این شرکت در بخش‌های تولید، صنعت، بازرگانی، کشاورزی، بازار بورس و مبادلات سهام فعالیت می‌کند.

سازمان اقتصادی کوثر
سازمان اقتصادی کوثر و زیرمجموعه‌های آن همچون مجتمع‌های فرهنگی سیاحتی کوثر، از سازمان‌های اقتصادی وابسته به بنیاد شهید است، که در سال ۱۳۷۲ برای بهره‌برداری و توسعه فضاهای فرهنگی، سیاحتی، تفریحی و ورزشی متعلق به بنیاد، ایجاد شد. این سازمان دارای اردوگاه‌های تفریحی، مهمان‌سرا، هتل، مجتمع فرهنگی، سینما و چاپخانه است و در بخش اقتصادی نیز مدیریت بالغ بر ۱۹۰ شرکت و مؤسسه تجاری را برعهده دارد.

سازمان پزشکی شفا
سازمان پزشکی شفا، از موسسات اقتصادی وابسته به بنیاد شهید است، که در زمینه ارائه خدمات پزشکی و درمانی، در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کند و مالکیت ۴ بیمارستان، ۷ کلینیک تخصصی، ۱۴ داروخانه و یک شرکت داروسازی را در اختیار دارد.

سازمان اموال و املاک بنیاد شهید
سازمان اموال و املاک بنیاد شهید، طی حکم شماره ۲۳۳۶ دادگاه‌های انقلاب در سال ۱۳۶۰ زیر نظر سرپرست بنیاد شهید، برای مدیریت و استفاده از املاک و مستغلات مصادره شده پس از وقوع انقلاب، ایجاد شد. این سازمان امروزه عهده‌دار وظایف نگهداری، اجاره و فروش این املاک است، که درآمد آن بخش مهمی از بودجه داخلی بنیاد را تأمین می‌کند.

با توجه به توضیحاتی که در بالا آمد به نظر می رسد مهم ترین دغدغه پیش روی  حال حاضر بنیاد شهید کشور، عدم برخورداری از یک  مدیریت کارآمد بر مجموعه های اقتصادی آن است که در صورت پویایی می توانند بدون اتکا به بودجه های دولتی  گره گشای این بنیاد و مخاطبین آن باشند. 

در روزهای اخیر متأسفانه شاهد آن  هستیم که در انتخاب و معرفی  گزینه های نهایی تصدی ریاست بنیاد شهید، نگاه ویژه ای به این مقوله مهم نشده است و حتی یک گزینه اقتصا دان و یا اقتصاد بلد  هم در میان اسامی پیشنهادی  به چشم نمی خورد و همین موضوع نشان می دهد که کماکان سایه ی سیاست زدگی و جناح بازی سیاسی  بر مدیریت بنیاد شهید سایه افکنده است.به نظر می رسد شورای راهبردی دولت و در رأس آن ریاست جمهور می بایست تأمل ویژه تری در این حوزه داشته باشد. سپردن ریاست بنیاد شهید به چهره های صرفا سیاسی و فاقد کارنامه قابل قبول خصوصا در حوزه های مدیریت و اقتصاد عایدی جز  درجا زدن و پسرفت به دنبال نخواهد داشت و قطعا گره گشا نخواهدبود. 

بر اساس آنچه در رسانه ها آمده است اسامی نامزدهای نهایی معاون رییس جمهور و رئیس بنیاد شهید عبارتند از:

۱-  احمد مازنی

احمد مازنی در سال ۱۳۴۰ در شهرستان بندرگز به دنیا آمد. او روحانی، سیاستمدار و فعال سیاسی اصلاح طلب است .

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، احمد مازنی، در لیست سی نفره ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم در تهران حضور داشت و توانست با کسب ۱٬۱۲۵٬۶۰۸ رأی، در رتبه بیست و پنجم تهران، وارد مجلس دهم شود. مازنی گزینه فراکسیون امید برای ریاست کمیسیون فرهنگی بود که با ۹ رای توانست به ریاست این کمیسیون برسد.

او در انتخابات مجلس یازدهم نتوانست از حوزه انتخابیه گرگان راهی مجلس شود.

احمد مازنی کارشناس ارشد مدیریت و درس خارج فقه و مدرس دانشگاه است.

او از بدو تاسیس بنیاد شهید وارد این ارگان شد و معاونت فرهنگی بنیاد شهید خراسان، مدیرکل بنیاد شهید در گرگان، مدیرکل پژوهش و تحقیقات بنیاد و معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگی شد.

۲- غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

متولد سال ۱۳۴۵ در شهر تهران است. جعفرزاده یکی از سیاستمداران ایرانی است، که  در دوره دهم مجلس شورای اسلامی بعنوان نماینده رشت در مجلس حضور داشت. او در دوره نهم مجلس شورای اسلامی نیز یکی از سه نماینده رشت در مجلس بود.
وی از  جانبازان ۷۰ درصد جنگ تحمیلی است و پیش از حضور در مجلس شورای اسلامی، ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان را بر عهده داشت.
مشاوری معاون رئیس‌جمهور، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گیلان، رئیس مرکز پشتیبانی امور جانبازان کشور، مدیرکل امور جانبازان شمال‌غرب تهران و مدیرکل امور جانبازان استان گیلان از جمله سمت‌های او پیش از انتخاب به عنوان نماینده مجلس است.
یکی از موضوعات پر حاشیه جعفرزاده در سال‌های اخیر مربوط به تحصیلات دانشگاهی و ادامه تحصیل او در مقطع دکتری است. در تاریخ ۱۱ دی ماه ۱۳۹۴ یعنی در میانه کار دولت یازدهم، رضا جمشیدی عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان طی یک نامه سرگشاده به قانون‌گریزی جعفرزاده اعتراض کرد. او در این نامه ضمن اشاره به قبولی و ادامه تحصیل جعفرزاده در مقطع دکترا، بدون شرکت در آزمون و بدون شرکت در مصاحبه، از یک سو و از سوی دیگر به انتقال غیرقانونی او از دانشگاه گیلان به دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اعتراض کرد.

۳- فریده اولاد قباد

فریده اولاد قباد، چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده سابق مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم اجتماعی است.
مدرس دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان انجمن رهپویان آفتاب (همسران شاهد)
عضویت در کمیته‌های آسیبهای اجتماعی و سلامت اداری
مدرس مراکز پیش دانشگاهی، مدیریت دبیرستانهای آموزشی و استاد دانشگاه فرهنگیان از دیگر سوابق اوست.

۴- محمد مهدی تندگویان

محمدمهدی تندگویان (زاده ۲۳ خرداد ۱۳۵۳، تهران)، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم بوده است. وی عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر در آن دوره بود. وی فرزند محمدجواد تندگویان وزیر نفت دولت محمدعلی رجایی و  کارشناس حوزه بهبود زندگی شهری است.

 

۵- ولی اله شجاع پوریان

ولی‌الله شجاع‌پوریان (زادهٔ ۱۴ مرداد ۱۳۴۱ بهبهان) سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است، که در ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده بهبهان در مجلس حضور داشت.

وی در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عضو چهارمین دورهٔ شورای شهر تهران بود. شجاع‌پوریان دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران می‌باشد. او هم‌اکنون مدیر مسئول روزنامه همدلی است.
وی پیش‌تر رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر کل دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شهید چمران اهواز بود.

شجاع‌پوریان از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۳ به مدت ۱ سال معاون اجرایی شورای شهر تهران بود، همچنین در شهریور ماه ۹۳ و در جریان برگزاری مجمع انتخابی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، به عوان رئیس هیئت ورزشهای همگانی تهران انتخاب شد.

وی در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ از سوی محمدعلی نجفی به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران معرفی شد.

۶- حجت نظری

بشیر نظری معروف به حجت نظری فعال سیاسی اصلاح‌طلب و جوان‌ترین نماینده منتخب مردم تهران در پنجمین دوره شورای شهر تهران بود.

او دبیر دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی است و مشاور معاون سابق وزارت ورزش و جوانان بود.

نظری با ۱۰۶۶۸۱۳ رأی به شورای شهر راه یافت، و در شورای شهر در سمت سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران قرار گرفت؛ او توامان ریاست کمیته ورزش شورای شهر و ریاست ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران را نیز بر عهده دارد. حجت نظری در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ به عضویت هیأت مدیره باشگاه استقلال درآمد و به‌عنوان سخنگوی این باشگاه منصوب شد.

 

۷- محمد خون چمن

محمد خون چمن متولد۱۳۴۹، اصالتا رفسنجانی و دارای تحصیلات خارج فقه و اصول حوزوی و فوق لیسانس مدیریت شهری از دانشگاه تهران می باشد.

وی با ۵۰ درصد جانبازی از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس و از مدیران اجرایی در دولت خاتمی بوده است.

از سال ۱۳۸۲ عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات کشور بوده و هم اکنون دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی می باشد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به عنوان مسئول ستاد انتخاباتی عارف در استان قم فعال بوده است.

۸- محسن انصاری

محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت روحانی. او پیشتر در سال‌های ۸۱ تا ۸۴ معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و در دهه ۷۰ جانشین فرمانده ناجا بوده است وی همچنین قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی بوده است.

۹- ناهید تاج‌الدین

ناهید تاج الدین، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده سابق مردم اصفهان و ورزنه در دورهٔ دهم مجلس شورای اسلامی است.
او از سوی کارگروه استانهای شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان، در فهرست نهایی نامزدان ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان: گام دوم برای انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت[۳] و با کسب ۱۹۵٬۰۶۶ رأی از مجموع ۶۷۱٬۴۷۱ رای در جایگاه دوم اصفهان به دوره دهم مجلس شورای اسلامی راه یافت.

 

۱۰-حمید علی صمیمی 

حمیدعلی صمیمی  از جانبازان دوران دفاع مقدس و کارمند سپاه لشگر ۲۵ کربلا در استان مازندران بود که مدیریت بنیاد جانبازان و مستضعفان مازندران به او واگذار شد. بعد از مدتی مدیرکلی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مازندران به تهران منتقل و از دی‌ماه سال ۱۳۹۰ مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ شد. او ۲ سال پیش در مجمع انتخاباتی فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین با کسب حداکثر آرا به‌عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد. همین امر موجب شد که بعد از گذشت ۱۷ سال از مجموعه بنیاد شهید خداحافظی کند و وارد فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولین شود. صمیمی به‌مدت ۶ سال رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ بود.

مراسم تودیع او ۲۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۶ با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی شهیدی محلاتی، نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید برگزار شد و نادر نصیری جایگزین او در این سِمت شد.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط پایگاه خبر سیاسی ایران در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید